HOLUB SEDĚL NA VĚTVI A ROZMÝŠLEL O ŽIVOTĚ (r. Roy Andersson, 2014)
Jako moderní Don Quijote a Sancho Panza, tak Sam a Jonathan, dva cestující prodejci s drobnými cetkami, nás vezmou na kaleidoskopickou toulku lidskými touhami. Na výlet, který nám ukáže krásu jednotlivých momentů lidského života, malichernost druhých, humor i tragédii, které se skrývají uvnitř každého z nás, majestátnost života či lidské slabiny. S panoramatickým výhledem poukazuje holub ze své ptačí perspektivy na lidský stav. Opeřenec je ohromen lidmi – jejich aktivitami, pošetilostmi, pýchami a nervozitou, kterým se snaží porozumět a pochopit je. Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě je třetím závěrečným filmem Anderssonovy trilogie o lidském bytí, ve které se tvůrce snažil vytvořit napětí mezi banalitami a podstatnými věcmi, mezi komickým a tragickým – ukázat protichůdnost a dynamickou povahu existence, zatímco formuje myšlenku, že lidský druh potenciálně směřuje k apokalypse, ale také že její výsledek máme ve svých rukách.
BRATŘI ANDERSSONOVI (r. Johanna Bernhardson, 2024)
Sourozenecké vztahy jsou v životě nejdéle trvající, ale často nejsou nejoslavovanější. Bratři Anderssonovi vyrůstali v dělnické rodině v Göteborgu. Roy se stal mezinárodně uznávaným filmařem, zatímco Ronny skončil jako bezdomovec. Kjell se stal dokumentaristou a Leif žije jako invalidní důchodce. Johanna Bernhardsonová debutuje ve svém celovečerním filmu příběhem o tom, jak rozdílně se může odvíjet život navzdory zdánlivě podobným okolnostem. Prostřednictvím portrétů jejího otce Leifa a jejích strýců – jejichž spojujícím elementem je alkohol – vypráví také příběh o dědictví, který se táhne generacemi zpět (a dopředu) v čase. Zároveň se snaží přimět bratry, aby přestali trucovat a znovu se spojili – než bude pozdě.